Mandag neste uke, 17. januar, går startskuddet for årets TIFF 2022, Tromsøs egen filmfestival, og flere franske filmer er med i årets program! Og om du ikke har anledning til å reise til Tromsø, så er et utvalg av årets festivalfilmer – fem av dem franske – også tilgjengelig på nett! Finn ut hvilke her.
I konkurranseprogrammet er to franske filmer inkludert. Zero Fucks Given er den første spillefilmen til regissørduoen Julie Lecoustre og Emmanuel Marre. Adele Exarchopoulos, kjent blant annet fra Blå er den varmeste fargen (2013), briljerer som en ung flyvertinne som prøver å navigere jobb med et turbulent og retningsløst privatliv, på reise gjennom Europa og på søken etter seg selv. Regissørene Julie Lecoustre og Emmanuel Marre vil være til stede under premierevisningen av filmen.
Stillbilde fra Julie Lecoustre og Emmanuel Marres Zero Fucks Given
I Mia Hansen-Løves Bergman Island, et intimt drama som har sin norgespremiere under festivalen, løftes temaer som kreativitet, samliv og kjærlighet. Denne solfylte filmen er skutt på den vakre øya Fårö, der Ingmar Bergman bodde og jobbet, og er både henrivende og hjerteskjærende.
Det arrangeres i tillegg en retrospektiv med flere av Mia Hansen-Løves tidligere filmer: All is Forgiven (2007), Goodbye First Love (2011), Eden (2014) og Things to Come (2016).
I Kritikeruka vises filmen Happening av Audrey Diwan. Filmen er en sterk og kompromissløs adaptasjon av en av Frankrikes fremste samtidsforfattere, Annie Ernaux’ tilbakeblikk på egne opplevelser med abort, da det fremdeles var forbudt i Frankrike på 1960-tallet.
I klassen Horisonter, som «byr på en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå», er fire franske filmer inkludert: Anaïs in Love av Charline Bourgeois-Tacquet, Casablanca Beats av Nabil Ayouch, My Night av Antoinette Boulat og Vortex av Gaspard Noé.
Fire franske filmer er også inkludert i klassen Ulikhetens pris. Filmskaperne i dette programmet har satt fokus på skiller mellom folk i både arbeidsliv og livssituasjon: Another World av Stéphane Brizé, Between Two Worlds av Emmanuel Carrère, Full Time av Éric Gravel og Secret Name av Aurélia Georges.
Sist, men ikke minst, blir både Paul Verhoevens Benedetta og Jean-Christophe Meurisses Bloody Oranges vist i klassen Overdrive: «Litt tøffere, litt sykere, litt mer absurd og litt høyere skvettefaktor. Som tittelen indikerer, består dette programmet av filmer som vil prøve å tvinge pulsen din litt mer opp i tempo.»
Finn hele programmet og mer til på TIFF sine nettsider!