Frankofonifestivalen2025 ble arrangert gjennom hele mars i Oslo og synligjorde nok en gang rikdommen og vitaliteten i de frankofone kulturene. Institut français de Norvège tilbød – i samarbeid med lokale institusjoner, ambassader og kunstnere – et mangfoldig og levende program som kombinerte gastronomi, litteratur, musikk og film.
En lærerik og smakfull morgen med Suzy Palatin

Festivalen åpnet 19. mars med et kreolsk kokkekurs ledet av den guadeloupiske kokken Suzy Palatin, arrangert ved Norsk Restaurantskole på Grønland i Oslo. Tolv elever fra Kristelig Gymnasium fikk muligheten til å utforske kreolsk gastronomi, samtidig som de ble introdusert for den kulturelle rikdommen i de franskspråklige oversjøiske områdene. En flott anledning til å vekke unge nordmenns interesse for det kulturelle mangfoldet i frankofonien – både gjennom smak og læring.
Kreolsk kveld på Nordic Black Theatre – mellom ord, smaker og rytmer
Vår kreolske kveld, « Kreolsk mat og litteratur », samlet Suzy Palatin, dikteren og litteraturkritikeren Jean-Claude Carpanin Marimoutou fra La Réunion, og den franske forfatteren Ari Gautier fra Pondichéry, til en samtale om forholdet mellom mat, minner og identitet.


Etter samtalen fikk publikum smake på rettene laget av elevene og Suzy Palatin tidligere på dagen, før kvelden fortsatte med en stemningsfull konsert med den fransk-norske artisten Sarah Camille, med røtter fra Martinique. Hun ble akkompagnert av den maliske perkusjonisten Sidiki Camara og den norske gitaristen Jørn Erik Ahlsen Alkanger. Rundt hundre personer deltok og bidro til en varm, inkluderende og samlende atmosfære.
Frankofonien på film – hyllest til det frankofone filmlandskapet på Cinema Neuf
Søndagene 23. og 30. mars ble viet til det frankofone filmmangfoldet med visning av fem filmer fra Canada, Romania, Tunisia, Sveits og Frankrike, presentert i samarbeid med de respektive ambassadene.

Institut français de Norvège retter en hjertelig takk til alle samarbeidspartnere – Nordic Black Theatre, Cinema Neuf, de frankofone ambassadene, samt skoler og universiteter – for deres engasjement i dette fellesprosjektet.