Institut français og cinematekene i Norge presenterer et spesielt program frem til 1. november for å introdusere franske pionerer innen film.
Fra begynnelsen av filmens historie, skrev, regisserte og produserte kvinner filmer. Fra dokumentar til fiksjon, fra korte til lange filmer, har de bidratt med fortellingsformer- kvinners kunstneriske legitimitet er ubestridelig og deres bidrag til kinolerretet er enormt. Likevel er de store kvinnelige filmskaperne glemt i den 7. kunsts historie.
I samarbeid med Institut Français de Paris hyller Cinemateket i Oslo disse pionerne gjennom 5 filmer og et utvalg av kortfilmer:
Alice Guy: 13 kortfilmer produsert mellom 1898 og 1907. Hun er den første regissøren av skjønnlitterære filmer i kinohistorien og den første kvinnen som laget skjønnlitterære filmer, et eksepsjonelt faktum i et yrke forbeholdt menn. Fram til 1907 regjerte hun over Gaumont-produksjonen som regissør, kunstnerisk leder, manusforfatter og eksperimenterte med spesialeffekter.
Germaine Dulac: Den smilende Madame Beuvet (1923). I denne filmen som ofte er presentert som den første virkelige feministiske filmen, blir vi kjent med Madeleine Beudet som er veldig ulykkelig i sitt borgerlige ekteskap med Monsieur Beudet. Hun flykter fra virkeligheten ved å spille piano. En dag mottar Monsieur Beudet operabilletter for å se Faust, men Madame Beudet nekter å bli med ham. Alene i familiens hjem, mens pianoet er låst av mannen sin, prøver hun å unnslippe virkeligheten ved hjelp av fantasien. Tanken på mannen hennes forhindrer henne, og det er da hennes ønske om å forsvinne blir til et ønske om å myrde.
Musidora: For Don Carlos (1921). Basses-Pyrénées, 1875. En ung underprefekt, involvert i rivaliseringen mellom makthaverne og tilhengerne av tronpretendenten til Spania, faller i en felle lagt av Carlist-opprøret, før finner ut av årsaken til det. Basert på romanen av Pierre Benoit.
Marie-Louise Iribe: Alvekongen (1930). Fra Goethes dikt. En ung mann på hest fører sin syke sønn hjem, men døden, legemliggjort for barnet i kongen av Alders, roper ustanselig til ham. Skapningen som er nevnt i diktet er en Erlkönig, en karakter representert i en rekke tyske dikt og ballader som en ond skapning som hjemsøker skog og fører reisende til deres død.
Nicole Vedrès: Paris 1900 (1946). En krønike om livet i Paris mellom 1900 og 1914, produsert ved hjelp av historiske periodedokumenter og utdrag fra mer enn syv hundre filmer, dette arbeidet betraktes som en modell for montasje. Alain Resnais jobbet der som assistent.
Detaljert program ved visningssted:
Cinemateket i Oslo
– Alice Guy, kortfilmer: 4. oktober
– Den smilende Madame Beudet: 7. og 15. oktober
– For Don Carlos: 6. og 14. oktober
– Alvekongen: 13. og 20. oktober
– Paris 1900: 21. og 23. oktober
Cinematek i Trondheim
– Alice Guy, kortfilmer: 21. oktober
– Den smilende Madame Beudet: 21. oktober
– For Don Carlos: 21. oktober
– Alvekongen: 1. november
– Paris 1900: 1. november
Bergen
– Alice Guy, kortfilmer: 1. oktober
– Den smilende Madame Beudet: 4. og 6. oktober
– For Don Carlos: 1. og 6. oktober
– Alvekongen: 7. og 20. oktober
– Paris 1900: 21. og 22. oktober
Tromsø
– Alice Guy, kortfilmer: 11. oktober
– Den smilende Madame Beudet: 18. oktober
– For Don Carlos: 6. oktober
– Alvekongen: 13. oktober
– Paris 1900: 22. oktober
Mer informasjon :
Oslo: https://www.cinemateket.no/
Trondheim: http://www.cinemateket-trondheim.no/
Bergen: https://www.cinemateket-usf.no
Tromsø: https://www.verdensteatret.no/